Historiaa

Tyttörullautailijat ry:n perustaminen

Tyttörullalautailijat ry perustettiin vuonna 2007 kahden skeittauksesta kiinnostuneen aktiivisen tytön toimesta.

Marjut Uusmäe oli ratkaisevassa asemassa, että skeittaavat tytöt löysivät toisensa 2000-luvun alussa. Tuolloin skeittiskenen foorumina vaikutti vahvasti skeittikonkari Harri Puupposen ylläpitämä Nolla.net, joka keräsi yhteen suomalaiset skeittaajat paikkakuntaa katsomatta. Marjut organisoi uuden vuosituhannen alussa Nolla.netin tyttöskeittareille tarkoitettua osiota, Nolla.net Girlsiä. Skeittaavia tyttöjä ei ole koskaan ollut katukuvassa liikaa ja siksi toisen samanlaisen löytäminen oli ainakin tuolloin haastavaa. Nolla.net Girls oli kuin olikin vastaus monen skeittaavan tytön tarpeisiin löytää skeittaavia lajitovereita.

Nolla.netin Girls-foorumilla skeittaavat tytöt pikkuhiljaa löysivät toisensa ja vuoden 2004 Skate SM -kisoihin järjestettiin yhteistapaaminen foorumin välityksellä. Tuolloin SM-kisoissa oli tytöille ensimmäistä kertaa myös oma sarja, johon osallistua.

Myöhemmin, vuonna 2007 Marjut päätti perustaa yhdessä Satu Pulkin kanssa skeittaaville tytöille oman yhdistyksen. Nimeksi valittiin Tyttörullalautailijat ry. Yhdistys perustettiin, jotta muun muassa tapahtumien järjestäminen helpottuisi.

Satu ja Marjut arvelivat myös, että tyttöjen rullalautailumahdollisuuksien parantaminen olisi yhdistyksen puitteissa helpompaa. Toiminta saatiin alulle keväällä 2007 ensimmäisen hallituksen myötä. Tyttörullalautailijat ry:n toiminta on ollut yhdistyksen perustamisesta lähtien aktiivista aina tähän päivään asti.